En què consisteix un contracte d’intermediació immobiliària.

Informació facilitada per Solvia

Confiar la venda d’un immoble a un intermediari immobiliari comporta la signatura d’un contracte en el qual s’estableixen les condicions, drets i obligacions que permetran que la compravenda es formalitzi satisfactòriament.

Comptar amb un intermediari immobiliari a l’hora de vendre un habitatge aporta una sèrie d’avantatges. A més d’acompanyar al client en tot moment oferint un tracte personalitzat i expert, un assessor també pot ajudar a recopilar documentació registral i gestiona els tràmits burocràtics perquè el procés de compravenda finalitzi amb èxit.

Però per confiar la venda d’una casa a un intermediari es necessita un contracte privat -anomenat full de encàrrec- on es fixen les bases de la relació entre l’agent i el propietari. L’esmentat contracte recull les obligacions i línies d’actuació d’ambdues parts i també els honoraris que el venedor haurà d’abonar quan es formalitzi la compravenda. Els contractes d’intermediació immobiliària solen incloure els següents apartats:

– Identificació del propietari de l’immoble i de l’intermediari -agència immobiliària o agent de la propietat, que s’encarregarà de gestionar la seva comercialització.

– Identificació de l’habitatge juntament amb totes les dades registrals. Per a això el propietari haurà de facilitar a l’intermediari tota la documentació relativa a la situació jurídica de l’immoble. Aquest pot encarregar-se de realitzar els tràmits per obtenir aquesta informació abans de signar el contracte.

– Les condicions en què l’intermediari es fa càrrec de la comercialització de l’habitatge. Aquest apartat fa referència al compromís de presentar possibles compradors i encarregar-se de la formalització del contracte de compravenda.

– El preu de venda de l’habitatge i l’autorització dels propietaris perquè l’intermediari percebi a compte quantitats en concepte de reserva, paga i senyal o arres.

– En el contracte ha de figurar l’autorització expressa dels propietaris, emparada per la Llei de Protecció de Dades, perquè l’intermediari fotografiï i publiciti l’habitatge.

– Durada de la relació mercantil (sol ser de 6 mesos) i les condicions de la renovació o cessament.

– Els honoraris d’agència. La quantitat que percep l’intermediari per a la gestió de la venda varia en funció de la província o de la localitat, però normalment sol oscil·lar entre un 3% i un 7% sobre el preu de venda de l’immoble. A aquest percentatge, que ha de quedar reflectit en el contracte, cal sumar l’IVA. El contracte també reflecteix el moment i la manera com s’ha d’abonar la comissió.

– En el full d’encàrrec ha d’aparèixer clarament si les gestions de comercialització són en exclusiva o si per contra la venda de l’immoble es gestionarà a través de més d’un intermediari. Els propietaris poden optar per una opció o una altra.

– El lliurament de les claus del propietari a l’agent perquè aquest pugui visitar l’habitatge amb possibles compradors, també s’ha de recollir per escrit i en un annex al contracte d’intermediació immobiliària.